Met aandacht voor u

Neem contact met ons op voor het maken van een afspraak

Tijdens de zwangerschap worden onder invloed van hormonen de spieren, kapsels en de banden rond het bekken soepeler. Dit heeft invloed op de stabiliteit van het bekken. Eigenlijk wordt iedere zwangere vrouw wat instabieler in het bekkengebied. Dit is normaal en een natuurlijke voorbereiding van het lichaam op de bevalling.
De fysiotherapeut kan bij klachten tijdens en na de zwangerschap hulp bieden. Dit gebeurt door oefeningen om beter te leren stabiliseren, maar ook door houdingscorrectie en adviezen hoe de dagelijkse activiteiten beter kunnen worden gedaan. Uit onderzoek is gebleken dat actief blijven bewegen tijdens de zwangerschap belangrijk is om klachten rond het bekken te voorkomen of te verminderen en om na de bevalling sneller te herstellen.
Bij sommige vrouwen zorgt deze verslapping van spieren, kapsels en banden echter voor pijn en moeite met bewegen. Ook de groter wordende baarmoeder, het toegenomen lichaamsgewicht en een andere lichaamshouding tijdens de zwangerschap kunnen bijdragen aan het ontstaan van de klachten. Ook na de bevalling kunnen er nog klachten zijn.

Bekkenpijn en lage rugklachten door andere oorzaken dan zwangerschap of bevalling.
Door bijvoorbeeld een verkeerde houding en/of overbelasting van de lage rug en het bekken kunnen pijnklachten optreden. Door gerichte oefentherapie, houdings- en beweegadviezen en eventueel massage van  pijnpunten (triggerpoints) kunnen deze klachten veelal verholpen worden.

Lees verder ook:
Bekken(bodem)klachten